Les Grans Cròniques Medievals Catalanes

Classificado em Educação Artística

Escrito em em português com um tamanho de 2,23 KB

Llibre dels Fets de Jaume I

La primera obra narrativa medieval de temàtica històrica va ser la de Jaume I. És una obra autobiogràfica, que parla dels començaments del monarca i que presenta l'engendrament i el seu naixement. Narren les conquestes per intentar organitzar la pau i la justícia als súbdits. Aquesta narració és en 1a persona i fa servir el plural majestàtic.

Crònica de Bernat Desclot

Va ser un funcionari de la cúria real, entre 1280-1288. Aquesta crònica està dividida en tres parts: la primera es refereix als regnats dels tres reis anteriors i les dues parts finals es centren en el regnat del rei Pere fins a la seva mort, especialment de l'enfrontament. Desclot combina testimonis amb la consulta de documents que tenia al seu abast a l'arxiu reial.

Crònica de Ramon Muntaner

Va ser escrita entre 1325-1328, és una obra més extensa que les altres, va des del naixement de Jaume fins a la coronació d'Alfons II. Ressegueix les relacions que va tenir especialment la reconquesta de Menorca i en la campanya militar dels almogàvers. La seva narració es centra en fets reals i té intenció de mostrar com les gestes dels reis d'Aragó són providencials. D'aquesta premissa ideològica, en aquest lloc està el monarquisme i en segon lloc està l'exaltació de la unitat política de la nació i finalment per l'elogi de la llengua catalana amb el domini lingüístic.

Característiques

Fets narrats que tenen una gran proximitat al narrador, fan servir to heroic i apunten sentiments més personals, justificació de la política reial i l'elogi del rei d'Aragó, convicció que les gestes dels reis catalans són inspirades per Déu i entusiasme patriòtic, afavoreixen la lectura romàntica i racionalista.

Fets Històrics

Volien afavorir la pròpia família i van impulsar a l'expansió territorial i els intercanvis comercials, això ens porta als fets:
  • Conquesta als sarraïns de les terres al sud i l'est del Llobregat (S. XII)
  • Conquesta als sarraïns de Mallorca i de València (S. XIII)
  • Conquesta dels regnes cristians de Sicília, Sardenya i Nàpols (S. XIII al S. XV)
  • Per últim, la conquesta a Grècia (S. XIV)

Entradas relacionadas: